محتوا و تولید اصولی آن

محتوا و تولید اصولی آن

تو زندگی روزمره اغلب ماها، شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی دارن. بخاطر همین، افراد زیادی روزانه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با تولید محتوا درگیر هستن. اما یک سوال اساسی وجود داره. آیا همه این افراد تولید محتوا را به طور درستی انجام می‌دن؟ هدف از این مقاله پاسخ به این سوال نیست. بلکه هدف ما اینه تا زمینه‌ای ایجاد کنیم که جواب اون نه بشه.  یعنی همه افراد اصولی و درست این کار رو انجام بدن. پس با بلاگ کارخانه تولید محتوا سئوچین برای آموزش اصول تولید محتوا همراه باشید.

انتخاب مخاطب هدف برای تولید محتوا

مخاطب هدف خودتون رو مشخص کنید.

این کار رو باید در بوم کسب و کار خودتون انجام داده باشید. اما همه افراد برای کسب و کارشون بوم پر نکردن. برای همین باید بگردید و ببینید که چه آدمایی قراره محتوای شما رو ببینن. شاید محتوایی که قراره تولید کنید از ۱۰۰ نمرش ۱۰۰ باشه؛ ولی چون مخاطب شما ازش خوشش نمیاد اون محتوا بسوزه. به خاطر همین اول از همه یادتون باشه که طراحی پرسونای مخاطب داشته باشید. اگه نمی‌دونید پرسونای مخاطب چیه، این مقاله رو بخونید.

یه تقویم محتوایی تشکیل بدین.

منظور اینه که مشخص کنید چه روزایی قراره محتوای خودتون رو منتشر کنید. چون برای موفقیت توی کسب و کار باید منظم باشید. توی مقاله قبلی هم بهتون گفتم.

ساخت تقویم محتوایی

وقتی دارید تقویم محتواییتون رو تنظیم می‌کنید یادتون نره که بر اساس مخاطب هدفتون اون رو تنظیم کنید. چون توی شبکه‌های اجتماعی افراد دو دسته هستن. دسته اول دنبال یک موضوع خاص می‌گردن و دسته دوم فقط اومدن که وقت بگذرونن. اگر زرنگ باشید می‌تونید با یه تقویم محتوایی مناسب هر دو دسته رو شکار کنید. راجع به این که چجور یه تقویم محتوایی بنویسید بعدا توی یک مقاله به طور مفصل براتون توضیح می‌دم.

چجوری موضوع انتخاب کنیم؟

تو این مرحله دو راه جلوی پای شماست. یا برای تولید محتوا یک موضوع رو کپی کنید یا اینکه خلاق باشید. اگر کسب و کار کوچکی دارید و نیازه که هرچی سریع‌تر معرفی بشید، کپی موضوع بهترین گزینست. مثلا اگه یک موضوعی ترند بود و همه هم داشتن توی این مسیر محتوا تولید می‌کردن، شما هم باید همین کار رو بکنید؛ البته تو زمینه کاری خودتون. این موضوع باعث میشه که کاربر سمت شما جذب بشه. چونکه راجع به موضوع روز دارید حرف می‌زنید. ولی اگه کسب و کارتون یک کسب و کار رشد پیدا کرده هستش، لازمه که دنبال موضوعات خاص و تک باشید. چونکه بقیه قراره از روی شما کپی کنن!

انتخاب موضوع فرمت محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

معمولا با چه فرمتی از محتوا درگیر هستیم؟

خب لازمه بدونید که قراره چه نوع محتوایی رو تولید کنید. فرمت‌های روزمره ما به ویدیو، عکس و متن محدود می‌شن. بخاطر اینکه معمولا توی شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و … فعالیت زیادی داریم. درسته قرارگیری محتوا توی هرکدوم از این سرویس‌ها متفاوته، ولی وقتی موضوعی رو انتخاب می‌کنید باید مشخص کنید که با چه ظاهری قراره نمایش داده بشه. چونکه بازخوردها توی شبکه‌های اجتماعی می‌تونه برای یک محتوای متنی خیلی بیشتر از یک محتوی تصویری باشه.

منابع و ابزار خود را انتخاب کنید!

بعد از اینکه موضوع و فرمت رو مشخص کردید باید دنبال بهترین ابزار و منابع برای تولید محتوا مربوطه باشید. این موضوع به دو دلیل مهمه. شاید شما دوربین عکاسی دارید و از قضا عکاس خوبی هم هستید. برای ثبت یک عکس خوب، تو بهترین حالت، چند ساعت مشغولید. در صورتی که با چند دقیقه گشتن تو سایت آنسپلش می‌تونستید یک عکس با کیفیت‌ موردنظرتون پیدا کنید. همیشه یادتون باشه که فاکتور زمان خیلی مهمه؛ البته در کنار کیفیت. هیچکدوم نباید قربانی اون یکی بشه.

مقصد محتوا رو مشخص کنید.

بعد از این مرحله شما بالاخره به تولید محتوا می‌پردازید. باید مقصد یا مقاصد محتوا رو مشخص کنید. گاهی اوقات برای هر کدوم از شبکه‌های اجتماعی نیاز نیست محتوا را تو یک قالب دیگه بازنویسی کنید. برای مثال بعد از نوشتن این مقاله من می‌تونم لینک اون را تو توئیتر سئوچین بذارم. ولی برای بارگذاری این محتوا توی اینستاگرام کارخانه تولید محتوا سئوچین نیازه که اون رو در فرمت گرافیکی بازنویسی کنم (در آینده توی اینستاگرام با یک اینفوگرافی، قالب تولید محتوا هر صفحه رو می‌ذارم که ببینید). این را در نظر بگیرید که مخاطبای شما بیشتر تو کدوم شبکه مجازی هستند. بر اون اساس اولویت‌بندی کنید تا موفق باشید.

تعیین مقصد محتوا و تولید محتوا

الان وقت تولید محتواست!

همه این مراحل رو طی کردیم که برسیم به تولید محتوا. حتی ما هم تو کارخانه تولید محتوا سئوچین این مراحل رو طی کردیم! ولی باید بگم نترسید. اکثر مراحل بالا طراحی یک مسیر هستن که قراره ثابت باشن. فقط دوره به دوره باید چک بشن تا مطمئن باشیم که همه چی درسته و شما توی کسب و کار یا صفحه شخصیتون پیشرفت کردید.

خب، این مقاله هم رسید به تهش. سعی داریم مطالب گفته شده در بلاگ کارخانه تولید محتوا سئوچین مفید باشن و باعث پیشرفت بشن. اگه که نقد، سوال یا نظری به مطالب دارید، خوشحال می‌شیم که اون را با ما در میون بذارید. دوست دارید که توی مقاله‌های بعدی، راجع به چه چیزی براتون بنویسیم؟!

3 thoughts on “محتوا و تولید اصولی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *