پرسونا مخاطب چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

پرسونا مخاطب

پرسونا مخاطب چیست؟

فکر کنید که آیفون دارید و یهو تبلیغ اپلیکیشن کارخانه تولید محتوا سئوچین برای شما میاد. شما شاید خوشتون بیاد و بخواید نصبش کنید. اما یهو متوجه می‌شید که این برنامه کلا برای اندروید هستش؛ نه آی او اس. شما اولین نفری نیستید که این اتفاق براش افتاده. حدود ۵۰ درصد از کسایی که براشون تبلیغ ارسال شده به همین دلیل اپلیکیشن رو نصب نکردن. از اون طرف ما تو کارخانه تولید محتوا سئوچین ما می‌گیم این همه پول برای تبلیغ خرج کردیم. چرا جوابی نگرفتیم؟ خب جواب خیلی سادست. ما پرسونا مخاطب طراحی نکرده بودیم.

این یه داستان الکی بود مگه میشه ما پرسونا مخاطب نداشته باشیم؟!

پرسونا مخاطب چیست؟

بذارید اول از همه یه توضیح کوتاه درست حسابی بدم بهتون. پرسونا مخاطب یعنی “ترسیم و شناخت یک شخصیت کامل، از جامعه هدف محصول یا خدمت شما”. خیلی از سایتا میان و یه لیست بلند بالا برای پرسونا مخاطب می‌سازن که از نظر من یکم وقت تلف کردنه. شما کافیه ویژگی‌های مهم مخاطب خودتون رو به صورت حدودی بنویسید. حالا توی ادامه دقیقا منظور من رو متوجه می‌شید.

مگه کسایی که اینقدر تبلیغات تلویزیونی و بنر توی شهر دارن پرسونا مخاطب طراحی کردن؟

خب این سوال یکم نگاه صفر و یکی به کسب و کار ایجاد می‌کنه. ولی حالا ما هر دو تا احتمال رو بررسی می‌کنیم.

آره

خب تیم تبلیغات و ایده‌پردازی نشستن و شخصیت‌ها رو ترسیم کردن. وقتی تبلیغ اون کسب و کار از تلویزیون پخش میشه، فقط پرسوناهای ترسیم شده اون رو می‌بینن؟ صد در صد نه. کلی آدم دیگه که حتی مشتری بالقوه کسب و کار نیستن هم می‌بینن اون رو. در بعضی از مواقع کسب و کار می‌فهمه که تبلیغ تو تلویزیون اصلا کار اشتباهی بوده. می‌تونسته با تبلیغ تو اینستاگرام یا بقیه شبکه‌های مجازی موفق‌تر عمل کنه. البته شاید هم گاهی تبلیغ تو تلویزیون بهتر از همه باشه.

مطلب پیشنهادی: تولید محتوا چیست و چرا باید آن را انجام دهیم؟!

نه

اینجوری پول خرج کردن برای تبلیغ هیچ فرقی با قمار کردن نداره. به خاطر اینکه معلوم نیست این کسب و کار قراره چقدر مشتری با این تبلیغ داشته باشه.

پرسونا مخاطب و تبلیغات سنتی

هدفم از این همه مثال چی بود؟

فقط می‌خوام بهتون این رو بگم. این روزا کسی تو کسب و کار موفق‌تر هستش که با کمترین ورودی بیشترین خروجی رو بگیره. اونم با وجود کانال‌های توزیع جدیدی که جلوی رومون هستن.

یه مثال بی‌ربط!

همون موقعی که خبر تصادف ماشین خودران گوگل منتشر شد، جناب آقای ایلان ماسک یه خبر خیلی عجیب رو اعلام کردن که بعد از گذشت یکی دو سال من هنوزم تو شوکم. ایشون برگشتن گفتن یادتونه من ۲ هزارتا ماشین هیبریدی بهتون فروختم؟ همه گفتن بله یادمونه. گفتن شنیدید که ماشین‌های خودران گوگل در حال یادگیری تصادف کردن؟ باز همه گفتن بله. گفتن خب باید بگم تو اون ۲ هزارتا ماشین کلی سنسور و دوربین بوده و این دیتاها ارسال شدن و کاری کردن که هوش مصنوعی ماشین خودران ما به حد اعلی برسه. بدون تصادف و ضرر به کمپانی. این یعنی با کمترین ورودی بیشترین خروجی رو گرفتن. برگردیم سراغ همون پرسونای خودمون

elon musk

میشه با یه مثال ساده ضرورت وجود پرسونای مخاطب رو بگی؟!

سایت نوین بهترین مثال ممکن رو برای این موضوع داره. به خاطر همین من از عکسی که این سایت گذاشته استفاده می‌کنم تا قضیه کاملا براتون روشن شه.

اطلاعاتی که باید در پرسونای شما وجود داشته باشد چیست؟

سن

افراد در سنین متفاوت برخوردهای متفاوتی به مسائل دارند. این موضوع می‌تواند دلیلی باشد که تبلیغ کسب و کار شما برای پرسونایتان جذاب یا خسته‌کننده باشه. پس بازه سنی خود را با دقت انتخاب کنید.

محل زندگی

محل زندگی یک فرد می‌تواند اطلاعات جالبی به شما بدهد. بعضی از خدمات، خدمات حضوری هستند. برای مثال فکر کنید که شما خدمت عکاسی را در مشهد ارائه می‌دهید. اما تبلیغی که ارسال می‌کنید برای یک فرد در بوشهر است. این یک مثال خیلی کلی برای شما بود!

تحصیلات

گاهی اوقات تبلیغات شما می‌تواند به رشته تحصیلی پرسونایتان مربوط باشد و از او برای شما یک مشتری بالقوه بسازد.

وضعیت شغل و حقوق پرسونا

در اغلب اوقات اگر خدمت شما به طور واقعی پول‌ساز باشد، می‌توانید فروش بالایی از طریق افرادی با حقوق پایین داشته باشید. یا محصول گران‌قیمت خود را به افرادی با حقوق بالا بفروشید. یا حتی می‌توانیم یک محصول با شغل مرتبط فرد برایش به او ارائه دهیم.

هدف و آرزوها

شما از این طریق می‌تونید ارزشی برای پرسونای خودتون ایجاد کنید که اون رو به هدف یا آرزوش برسونه.

نقاط ضعف و قدرت

نقاط ضعف و قدرت یک فرد، نمودی از درون اوست. با تعریف این موضوع در پرسونای خودتون اون را می‌تونید بیشتر بشناسید.

مطلب پیشنهادی: محتوا و تولید اصولی آن

یادتون نره که پرسونای شما شاید خیالی باشه؛ ولی ویژگی‌ها واقعی هستن و باید تو کسب و کار بهشون توجه زیادی بکنید.

پرسونا مخاطب و شناخت ویژگی‌های آن

این مقاله از بلاگ کارخانه تولید محتوا سئوچین رو همینجا تمومش می‌کنم. اما این موضوع ادامه‌دار هستش. چون هنوز خیلی چیزا برای توضیح مونده. ولی دوست دارم این مقاله با یه سوال توی ذهن شما تموم بشه. آیا طراحی پرسونا مخاطب فقط برای تبلیغات محصول هستش؟ نمیتونه موقع ساخت محصول مورد بررسی قرار بگیره؟ نظراتتون رو می‌تونید از طریق کامنت در زیر این مقاله، کامنت در اینستاگرام سئوچین و استوری اینستاگرام ثبت کنید.

3 thoughts on “پرسونا مخاطب چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *